Bij de voorbereiding van de meerjarenbegroting is twijfel gerezen over de juistheid van de rekenmethodiek die gebruikt is in de besluitvorming over de huisvesting van de gemeente en de mogelijke verhuizing naar het centrum. Deze twijfels zijn nog niet onderzocht door de accountant die in opdracht van de raad de methodiek getoetst en juist heeft bevonden.
De mogelijke fouten kunnen de uitkomsten van de businesscase beïnvloeden. Het college heeft daarom besloten in afwachting van de verificatie van de methodiek de uitvoering van het raadsbesluit over de aankoop van het kantoorpand op te schorten. Worden deze twijfels bevestigd dan zal aan de raad een nieuw besluit worden voorgelegd op basis van de gecorrigeerde businesscase.
Het college betreurt de gang van zaken. Burgemeester Cremers: “We hebben de raad mogelijk niet de juiste uitkomsten gegeven en ook aan Waddinxveen een te gunstig beeld geschetst. Dat trek ik me zeer aan.”
De gemeenteraad stemde twee weken geleden in met de koop van een kantoorpand in het nieuwe centrum, omdat uit de businesscase bleek dat dit scenario goedkoper was dan de andere scenario’s. Dat betrof het huren van een kantoorpand in het nieuwe centrum en het renoveren van het huidige gemeentehuis in combinatie met het afstoten van een dependance. Het gemeentehuis is hoe dan ook toe aan grondige renovatie.