17 Goudse partijen bundelen krachten in crossmediale campagne
De gezamenlijke Goudse zomercampagne ‘Ontdek de Goudse zomer’ is volop actief. Tot eind september is de campagne, met een groeiend aantal deelnemers, zichtbaar én hoorbaar in digitale radiocommercials, op lokale snelwegreclame, abriposters, social media, in print- en online media en via Google advertenties. Middelen die alleen maar kunnen worden ingezet door de handen ineen te slaan en samen budget in te leggen. En dat kunnen Goudse ondernemers als geen ander: samenwerken voor het grotere doel!

Groei in resultaten en groei in aantal deelnemende organisaties
De resultaten die in 2024 werden behaald hebben ervoor gezorgd dat Goudse partijen blijven meedoen én nieuwe organisaties aanhaken. De abricampagne had in dat jaar zo’n 1,3 miljoen vertoningen in Gouda en omgeving. En met 5 weken radioreclame werden de Goudse zomeractiviteiten onder circa 6 miljoen luisteraars onder de aandacht gebracht. Ook de eerste resultaten van de huidige zomercampagne liegen er niet om. De snelwegreclame heeft een bereik van circa 200.000 passanten gehad en via het digitale Q-Music kanaal zijn ruim 40.000 luisteraars bereikt. “Deze resultaten behaal je niet alleen, dat is de kracht van deze samenwerking”, aldus Desiree de Lange van Grand Canyon Events, initiatiefnemer van de campagne.
Zorgvuldige inzet van middelen
De resultaten van voorgaande campagnes worden zorgvuldig geanalyseerd en aan de hand daarvan worden toekomstige campagnes zo efficiënt mogelijk ingericht. Daarbij wordt rekening gehouden met de doelgroepen die bij het Goudse aanbod passen. Op die manier worden budget en middelen ingezet die daar het best bij aansluiten. “Het is geweldig dat het effect en belang van deze gezamenlijke campagne steeds meer wordt ingezien en daardoor steeds meer partijen zich aansluiten,’ licht Roselle Gruters toe. Zij is als marketingmedewerker toerisme vanuit gemeente Gouda nauw betrokken bij de strategie en invulling van de campagne. De gemeente ondersteunt de gezamenlijke campagne financieel om het bereik te vergroten.
Vooruitblik naar de winter
De organisatie kijkt ook vast vooruit naar de winter. De Goudse winter is een begrip met onder andere Gouda bij Kaarslicht, de Goudse IJsbaan en de Sint-Janskerk met de Goudse Glazen Uitgelicht. Al vanaf begin 2025 worden mogelijke deelnemers voor deze campagne benaderd, zodat zij alvast budget kunnen reserveren. “Grote en kleine ondernemers kunnen aanhaken. Zo laten we samen zien waarom een bezoek aan onze stad de moeite waard is”, aldus Desiree de Lange.
Initiatiefnemers en deelnemers
De gezamenlijke zomer- en wintercampagnes zijn een initiatief van Grand Canyon Events in nauwe samenwerking met de team Stadsmarketing & Toerisme van de Gemeente Gouda. De deelnemers van 2025 bestaan op dit moment uit Cultuurhuis Garenspinnerij, De Goudse Schouwburg, Cinema Gouda, Zotte Zaterdag, Goudse Gidsen Gilde, Goudse Keramiekdagen, De Firma | Kunstcentrum Gouda, Club Klei, Gouds Geluk, De Theaterbakkerij, SPORT•GOUDA, Museum Gouda, Gouda Beach Experience, Relais & Châteaux Weeshuis Gouda | Restaurant LIZZ*, Museumcafé Gouda en de Sint-Janskerk. Voor de inzet van alle middelen wordt samengewerkt met Goudse partijen makeyourmedia en PONCK | The Web Company.