Bij de Goudse Waarden lyceum-havo staat talentontwikkeling centraal. Het profielwerkstuk (PWS), dat een verplicht onderdeel van het examenprogramma op havo en vwo is, geeft leerlingen de mogelijkheid te excelleren op cognitief en wetenschappelijk gebied. Het PWS is een meesterproef waarin het beantwoorden van een door de leerlingen zelf geformuleerde onderzoeksvraag centraal staat.
Afgelopen dinsdag startte het traject voor de leerlingen uit vwo 5 van de Goudse Waarden. In workshops werd de leerlingen uitgelegd hoe ze een wetenschappelijk onderzoek moeten opzetten en hoe ze daar op een verantwoorde manier verslag van doen.
Voordat de leerlingen hiermee aan de slag gingen vond de uitreiking van De Goudse Waarden PWS-prijs plaats. De drie beste profielwerkstukken van dit jaar werden nogmaals gepresenteerd aan de vwo 5-leerlingen en aan een jury.
Dagmar Brouwer, Fenne den Hertog en Iris de Jonge wonnen de eerste prijs met hun onderzoek naar de vraag ‘Vergaat het placebo-effect met de jaren?’: een mooi geldbedrag en een vermelding op de ‘wall of fame’.
De jury verkoos hun werkstuk om de originele keuze van het onderzoeksterrein waarmee geprobeerd is iets nieuws toe te voegen aan de kennis van het placebo-effect, de beschouwing van de ethische kanten van het onderzoek, de gedegen wetenschappelijke opzet en de eerlijke reflectie op de resultaten.